Сайт вчителів інформатики міста Лубен Понеділок, 05.12.2016, 23:37
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Блог | Реєстрація | Вхід
» Меню сайту

» Календар
«  Червень 2011  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Головна » 2011 » Червень » 23 » Метод ситуаційного навчання case-study
17:27
Метод ситуаційного навчання case-study
План

1. Вступ
2. Метод ситуаційного навчання case-study
3. Використання технології   case-study на уроках інформатики
4. Типи кейсів
5. Навички роботи на уроках інформатики, що розвиваються в учнів у процесі підготовки кейса
6. Висновок
                                          Вступ

Професійна діяльність будь-якого вчителя - предметника може викликати різні ускладнення в роботі. Такі ускладнення він, як правило, формулює у вигляді «проблем» або «проблемних ситуацій», які й прагне вирішити для продовження своєї діяльності. Якщо вчитель потрапляє у відносно знайомі (аналогічні) ситуації, він більш-менш успішно їх вирішує, злегка «коректуючи» свій досвід.
Сьогодні стає очевидним той факт, що молодь, більш ніж коли-небудь, повинна вміти вирішувати складні завдання, критично аналізувати обставини й приймати продумані рішення на основі аналізу відповідної інформації. Здатність мислити критично повинна формуватися в навчальному середовищі.
Мислити критично означає проявляти допитливість і використовувати дослідницькі методи. Критичне мислення виробляє точку зору по певному питанню й здатність відстояти цю точку зору логічними доводами. Маючи критичне мислення, людина знайомиться з тими або іншими ідеями й розглядає можливі наслідки їхньої реалізації. Завдяки критичному мисленню традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає осмисленим, безперервним і продуктивним. Що, у свою чергу, розвиває вміння й навички.
Уміння й навички - це здатності, які можна розвивати і які в тому або іншому ступені ефективно проявляються на практиці. Ці здатності не обов’язково повинні бути вродженими. Крім того, вони змінюються в плині життя й використовуються як допоміжний засіб для досягнення мети.
Швидке «старіння» знань, одержуваних учнями в школі, викликає необхідність дати учням, такі операційні засоби, які дозволяють їм самостійно й при цьому високоефективно перетворювати, розвивати й доповнювати свої знання.
Методичних прийомів, що сприяють розвитку навичок і критичного мислення безліч. Багато хто з них використовуються викладачами на заняттях. Важливо, щоб вони використовувалися систематично.
Традиційне навчання дає людині знання, завдяки яким він зуміє знайти вихід із ситуації на основі минулого; інтерактивне навчання дає людині знання й досвід, що дозволяє йому справлятися із сьогоденням.

                     Метод ситуаційного навчання case-study

Одним зі способів ефективного застосування теорії в реальному житті, при вирішенні виникаючих проблем, є рішення навчально-конкретних ситуацій або метод ситуаційного навчання, а також навчання на прикладі розбору конкретної ситуації - case-study. Кейс – це практична ситуація, що містить деякі проблеми. У перекладі з англійського – кейс – це випадок, а case-study – це навчальний випадок.
Історія появи й поширення методу кейс-стаді бере свій початок у двадцятих роках минулого століття. Хоча, цілком можна говорити, що в методу більш довге життя, і набагато. Певні аналогії з методом кейс-стаді можна побудувати читаючи Біблійні притчі й бесіди Сократа з учнями.....Всі ці тексти побудовані на використанні описів конкретних випадків з життя.
Метод кейс-стаді – може бути названий методом аналізу конкретних ситуацій. Суть методу досить проста: для організації навчання використовується опис конкретних ситуацій (від англійського «case» - випадок). Учням пропонують осмислити реальну життєву ситуацію, опис якої одночасно відбиває не тільки будь-які практичні проблеми, а й актуалізує певний комплекс знань, які необхідно засвоїти при вивченні даної проблеми. При цьому сама проблема не має однозначних рішень.
Будучи інтерактивним методом навчання, він завойовує позитивне відношення з боку учнів, які бачать у ньому можливість виявити ініціативу, відчути самостійність в освоєнні теоретичних положень і оволодінні практичними навичками. Не менш важливо й те, що аналіз ситуацій досить сильно впливає на професіоналізацію учнів, сприяє їхньому дорослішанню, формує інтерес і позитивну мотивацію до навчання.

     Використання технології   case-study на уроках інформатики

«Можливість використання освітньої технології «кейс-стаді» на уроках інформатики та її застосування в процесі дослідницької роботи учнів» - так звучить тема, над якою я працював і продовжую працювати. Адже навчання на конкретному прикладі дає людині мудрість, дозволяє передбачати майбутнє й робити так, щоб це майбутнє працювало на нього. Саме тому вважаю важливим дослідження цього методу (для формування загального уявлення) та можливість використання його при викладанні інформатики.
Кейс – це завжди моделювання життєвої ситуації. Кейс дозволяє розглянути життєву проблему за письмовим столом. Те рішення, що знайде учасник кейса, може служити як відбиттям рівня компетентності й професіоналізму учасника, так і реальним рішенням проблеми.
Як правило, кейси не мають єдиного рішення. Учасник завжди може придумати свій неповторний варіант рішення.
Безліч кейс-методів поєднуються в технологію.
Кейс-технологія – це загальна назва технологій навчання, що представляють собою методи аналізу. До кейс-технологій відносяться: метод ситуаційного аналізу; ситуаційні завдання й вправи; аналіз конкретних ситуацій (кейс-стаді); метод кейсів; метод інциденту; метод розбору ділової кореспонденції; ігрове проектування; метод ситуаційно-рольових ігор; метод дискусії.
Досліджувати, на мою думку, та впроваджувати на уроках цілу технологію на даний момент просто неможливо. Насамперед важливіше мати уявлення про таку технологію - розвинену на заході, та часто згадувану на сході.

                                             Типи кейсів

1. Структурований кейс. Містить мінімум інформації. Завжди має оптимальне рішення, для рішення необхідно знати визначену формулу.
2. «Начерки». Містить кілька сторінок тексту і додаток. Містить у собі ключові поняття, при рішенні його необхідно спиратися на свої знання.
3. Великі неструктуровані кейси. Звичайно досить великі (40-50 сторінок тексту). Містить багато докладної інформації, причому іноді зайвої. При рішенні необхідно дуже чітко розібратися з умовами - потрібними і непотрібними.
4. Кейси-«першовідкривачі». При роботі з ними вчитель повинен запропонувати яке-небудь нове рішення. Саме творче завдання.
При підготовці до уроку кейси бажано скласти в писемній формі. На уроці прочитати дітям або роздати для самостійного вивчення. Кейси становлять основу бесіди класу під керівництвом учителя.
Буде важливий той факт, що метод аналізу ситуацій створює передумови для творчості викладачів, змушуючи по-іншому усвідомити себе й зону своєї відповідальності перед учнями. Застосування таких методів змушує переглянути традиційну манеру викладання. Я вважаю, що застосування такого методу змінює цінності й відношення до процесу навчання в цілому.
Метод ситуативного навчання – це метод активного навчання на основі реальних ситуацій. Суть його в тому, що учням пропонують осмислити реальну життєву ситуацію, опис якої одночасно відбиває не тільки яку-небудь практичну проблему, але й актуалізує певний комплекс знань, який необхідно засвоїти при вирішенні даної проблеми.
Треба відзначити, що технологія цього методу досить проста. За певними правилами розробляється модель конкретної ситуації та, відповідно кейсу, що відбулася в реальному житті, і відбивається той комплекс знань, і практичних навичок, які учням потрібно одержати. Кейс – це не просто правдивий опис подій, а єдиний інформаційний комплекс, що дозволяє зрозуміти ситуацію.
Розглянемо деякі моделі кейсів.
Дуже зручним був би той факт, якби учні попередньо б прочитували вже складений учителем кейс, залучаючи до цього матеріали не тільки даного предмета, а й різні джерела інформації. Але, у силу недостачі часу уроку, кейс доводиться вимушено скорочувати, даючи його в неповній, поверхневій формі при вивченні теми. Хоча використання цієї технології дозволяє організувати позакласну роботу учня, зробивши її осмисленою, цікавою, та ефективною.
Класним елементом технології є докладне обговорення ситуації. При цьому вчитель виступає в ролі керівника, генератора питань, що фіксує відповіді, підтримуючи дискусію.
Навчальне призначення такого кейса може зводитися до тренінгу учнів, закріпленню знань, умінь і навичок. Такі кейси повинні бути максимально наочними й детальними. Вони розвивають такі навички:
Навички роботи на уроках інформатики, що розвиваються в учнів у процесі підготовки кейса. Діяльність учителя при використанні кейс-методу включає два періоди. Перший період являє собою складну творчу роботу зі створення кейса й питань для його аналізу. Такий вид роботи здійснюється за межами класу. Це науково-дослідна, методична, важка робота. Адже добре підготовленого кейса не завжди вистачає для ефективного проведення заняття. Для цього необхідно ретельно підготувати методичне забезпечення, як для самостійної роботи учнів, так і для проведення заняття.
Другий період містить у собі діяльність учителя в класі, де він виступає із вступним і заключним словом, організовує дискусію, підтримує діловий настрій у класі, оцінює роботу учнів і аналіз ситуації.
Однієї із проблем на уроках є те, що учні налаштовують себе на одержання відповіді за рішенням проблеми від учителя. І до цього часто треба готуватися.
На сьогоднішній день впровадження сучасних інтерактивних методів навчання є найбільш актуальною проблемою в системі виховання. Для всебічного використання в системі навчання кейс-методу існують, на мій погляд, обмеження:
- кейс-метод не передбачений у навчальному плані;
- робота над ситуацією займає більше часу чим рамки, відведені на урок;
- консерватизм, не підтримується новий метод навчання;
- дуже мало літератури про метод навчання;
- немає спеціально розроблених кейсів для навчання;
- для розробки кейсів немає стимулу (цей процес досить трудомісткий, його розробку, уважаю, потрібно оплачувати);
- не зовсім підходить класно-урочна система;
- потрібна спеціальна підготовка вчителів для проведення кейсів.
Важливою особливістю методу кейс-стаді є його ефективна сполучуваність із різними методами навчання.
Кейс являє собою результат віддзеркалювання діяльності вчителі. Як інтелектуальний продукт він має свої джерела. «Життя є джерелом кейсів» - така фраза навряд чи в кого викликає сумніви.
Заслуговує обговорення лише те, у якому ступені вона визначає зміст і форму кейса.
У реальній практиці, при спробі конструювання кейсів або їм подібного матеріалу, найчастіше спостерігається домінування одного із джерел. Такий підхід може бути покладений в основу класифікації кейсів (по джерелу):
- практичні кейси, які відбивають абсолютно реальні життєві ситуації;
- навчальні кейси, основним завданням яких виступає навчання;
- науково-дослідні кейси, орієнтовані на здійснення дослідницької діяльності.
Основне завдання практичного кейса полягає в тому, щоб детально й докладно відбити життєву ситуацію. По суті справи цей кейс створює практичну, що називається «діючу» модель ситуації. При цьому навчальне призначення такого кейса може зводитися до тренінгу тих, кого навчають, закріпленню знань, умінь і навичок поводження (прийняття рішень) у даній ситуації.
Навички роботи на уроках інформатики, що розвиваються в учнів у процесі підготовки кейса
Обробка інформації в сучасних інтегрованих системах:
Технологія роботи з текстовою інформацією в WORD. Вставка таблиць і малюнків. Робота із шаблонами й майстрами в WORD.
Технологія обробки табличної інформації засобами електронних таблиць. Функціональні можливості. Технологія проектування електронних таблиць. Графічне подання даних. Функції, зведені таблиці, підбір параметрів в Excel.
Технологія роботи із графічною інформацією. Створення й редагування малюнка, друк інформації й запис на диск. Освоєння навичок роботи із графічними редакторами Paint, CorelDraw.
Робота з мультимедіа в Windows’2000.
Створення мультимедійних презентацій засобами PowerPoint.
Архівація даних.
Освоєння принципів роботи в мережі Інтернет.
    Висновок
На закінчення хочеться сказати, що дана технологія орієнтована на самостійну або групову роботу учнів над вивченням інформації й документів, що характеризують стан і розвиток певної практичної ситуації. При цьому кожний учень має можливість і повинен продемонструвати свої здатності не тільки до аналізу інформації, але й до безпосереднього впливу й впливу на досліджуваний процес. Учень «поринає» у ситуацію, стає її учасником і, часто у формі змагання, творчо шукає й застосовує практичні дії для досягнення заданих цілей навчання, тим самим, включаючись у самостійну діяльність.
Навчаючись за методом ситуативного навчання, учні поєднуються в робочі групи від 3 до 7 чоловік. У ході робочих обговорень діти використовують знання з різних наукових областей. Пробуючи свої індивідуальні можливості й можливості роботи в колективі, учні формулюють гіпотези, розробляють рішення й вибирають із їхнього погляду найкраще.
Таким чином, технологія кейс-стаді дотримується загальних цілей навчання: засвоєння змісту й відпрацьовування навичок на необхідному рівні, особистісний розвиток учня, розвиток аналітичних навичок і вміння працювати в команді, здатність вислухати й зрозуміти альтернативну точку зору, уміння виробляти узагальнююче рішення з урахуванням альтернатив, планувати свої дії й передбачати їхні наслідки.
Переглядів: 3524 | Додав: ninok | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
» Архів записів

» Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Copyright MyCorp © 2016