Сайт вчителів інформатики міста Лубен Понеділок, 05.12.2016, 23:35
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Блог | Реєстрація | Вхід
» Меню сайту

» Календар
«  Квітень 2015  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930

Головна » 2015 » Квітень » 1 » Використання тестових технологій на уроках інформатики в 5-6 класах
17:14
Використання тестових технологій на уроках інформатики в 5-6 класах

Доповідь підготувала: Ященко Т.Л., учитель інформатики Лубенської ЗШ І-ІІІ ст.№4

Без оцінки якості продукта, будь то меблі, одяг чи інтелектуальна розробка, неможливо приймати правильні рішення щодо його ефективного впровадження та удосконалення. У системі освіти таким продуктом є рівень знань та вмінь. Суб’єктивність оцінювання в українських школах надзвичайно висока, з чим постійно стикається кожен учень та нарікають батьки. Тому проблема об’єктивного оцінювання є актуальною. Як робити це не лише якісно, а й швидко? Як створити доступний механізм для самооцінювання? Вирішенню цих питань присвячена дана робота.

Останніх 10 років активно впроваджується тестова система оцінки знань учнів. Все більше вчителів на своїх уроках для перевірки якості знань учнів використовують саме тести. Навіть у початковій школі діти вже активно працюють з тестовими завданнями. Починаючи з 2008/2009 навчального року в Україні проводиться зовнішнє незалежне оцінювання у вигляді бланкового тестування. Воно є обов'язковим для всіх випускників шкіл, які виявляють бажання продовжити навчатися у вузах. Державна підсумкова атестація з більшості предметів також проходить у вигляді тестів, складених у форматі ЗНО. І нарешті, під час проведення олімпіад із різних предметів для перевірки теоретичних знань все частіше застосовують тести.

Найпоширенішими є такі тестові технології:

  1. Бланкове тестування.

До технічних недосконалостей бланкових технологій можна віднести: тривалість тиражування; висока ймовірність і простота підробки; складність збереження конфіденційності; висока  ймовірність вгадування правильних варіантів шляхом простого логічного порівняння; трудомісткість тиражування, зберігання й транспортування бланків і відповідних анкет; складність забезпечення належного рівня секретності екзаменаційних матеріалів; складність забезпечення правильного сприйняття правил претендентами і їх виконання; трудомісткість вилучення та обробки результатів; дорожнеча сеансу та інші.

  1. Комп'ютерне тестування.

Поява персонального комп'ютера, а також принтера й сканера призвела до значної модернізації бланкової технології та різкого підйому масовості бланкових тестувань. Комп'ютер стали використовувати для підготовки (роздруківки) бланків і для статистичної обробки інформації, яку учасники експерименту заносили в бланки у вигляді хрестиків, галочок чи літер. У порівнянні з ранніми бланковими технологіями, де результат оброблявся вручну, знизилися такі показники: трудомісткість підготовки матеріалів та обробки результатів; імовірність занесення випадкових помилок  у результат.

При цьому підвищилися вимоги до акуратності суб’єктів тестування, оскільки програмне забезпечення незавжди правильно дозволяло ідентифікувати нанесені олівцем у бланку знаки; пом'ятість бланка могла призвести до його деформації в зчитуючому механізмі та появи додаткових огріхів.

Тестовий контроль - надійний й об'єктивний спосіб оцінювання. Він орієнтований на якомога більш точне вимірювання рівня засвоєння понять та розділів навчальної програми, умінь, навичок.

Недоліки тестових завдань та їх причини

У вітчизняній і зарубіжній науковій тестологічній літературі неодноразово зазначалось,  що  більшість  укладачів  тестових  завдань  здійснюють   ряд однакових помилок. Перелічимо основні помилки в порядку частоти появи.

1. У списку відповідей  правильна  відповідь часто найдовша. Тому його не важко знайти.  Це основна помилка початківців-укладачів тестових завдань. Часто учні про це знають і вміло користуються цими знаннями.

2. Неправильні варіанти відповідей бувають неузгодженими з питанням завдання  у  відмінках,  родах,  числах  тощо.  Автори та редактори звертають на них уваги менше, ніж на правильні варіанти.

3. Правильний варіант виконання завдання можна з великим ступенем ймовірності «вичислити» логічно, шляхом виключення явно неправильних.

4. Запитання  завдання багатослівні,  двозначні,  містять  додаткові  звороти.

5. У деяких пунктах тесту відсутнє завдання або питання, а є тільки текст в області завдання й чотири варіанти тексту в області відповідей.

6. Завдання передбачає непропорційно високі витрати часу на знайомство випробуваного з усіма варіантами виконання.

7. Завдання містить логічно неможливі варіанти виконання. Наприклад, у літературі часто обговорюється відома логічна заборона на застосування таких варіантів відповіді у завданнях закритого типу, як: «правильної відповіді немає», «усі відповіді правильні», «усі відповіді неправильні».

8. Порушення ізоморфізму. У завданнях  третьої  й четвертої форм, де потрібно перенумерувати або зіставити один одному елементи, зустрічаються елементи, які можна зіставити по-різному або які можна одночасно зіставити з кількома елементами.

9. Питання завдання містить подвійне заперечення. У  цьому  випадку часто можна побудувати не менше двох правильних й абсолютно протилежних за змістом відповідей на таке питання.

10. Питання завдання немає на увазі повну однозначну відповідь, не окреслює коло обов'язкової інформації, яку має містити відповідь. Така помилка укладачів часто зустрічається в завданнях  усіх  чотирьох  форм. Наприклад, на запитання: «Де відбулася Бородинська битва?», можна абсолютно точно відповісти: «Під Москвою», «У Росії», «У селі Бородіно», «У  полі». У завданнях відкритої форми слід вказувати рід,  відмінок та інші граматичні категорії поданих слів.

11. Питання неоднозначне або варіанти відповіді не настільки повні й однозначні, як мається на увазі у завданні. Наприклад, не можна в завданні ставити питання: «Коли почалася Велика вітчизняна війна?». Слід завдання сформулювати так: «Назвіть дату початку Великої вітчизняної війни». Адже правильна відповідь для першого формулювання неоднозначна:  «У червні», «У XX столітті» тощо.

12. Варіанти відповіді, неузгоджені з питанням в числі та відмінку, дають привід для протирічного тлумачення.

13. Тестові завдання містять орфографічні та інші мовні помилки. Ці помилки ставлять в логічний глухий кут учня, оскільки йому невідомо, випадкова це чи навмисна помилка.

14. В інструкції завдання відкритого типу не вказується, в якому числі й відмінку повинен бути написаний варіант словосполучення. У підсумку  введений принципово правильний варіант може бути прийнятий при автоматичній перевірці за неправильний.

15. Завдання одноманітні, нудні. Послідовність таких завдань негативно впливає на учнів, викликає так званий ефект «рівної дороги» - відомий у практиці водіїв-далекобійників ефект засипання за кермом, відволікання й розсіювання уваги, коли дорога дуже рівна й безлюдна.

Часто учні знають про типові помилки й уміло користуються цими знаннями, отримуючи високі бали. Відомі випадки, коли жартівник, обізнаний про такі помилки, впевнено складав іспит, наприклад, зі спеціальної медичної дисципліни.

Створення тестів у програмі Microsoft Power Point

Багато вчителів різних предметів давно та ус­пішно використовують у своїй діяльності електро­нні презентації. Нерідко – це тести для самоперевірки.

Вони є зручним ін­струментом для виявлення прогалин у знаннях, практичних навичках на уроках повторення та узагальнення матеріалу.  Їх  бажано проводити на початку такого уроку. Ці тести не є контролюючи­ми, за них не виставляють оцінки, а дають змогу перевірити правильність відповіді в разі помилки.

Створення тестів можна зробити в декілька етапів.

  1. Добирання запитань тесту та варіантів від­повідей.
  2. Запис запитань (за потреби) за допомогою програми Звуко­запис.
  3. Добирання мультфільмів та створення відео-фрагментів за допомогою програми Windows Movie Maker (за потреби).
  4. Створення презентації відповідей.
  5. Створення основної презентації, пов'язаної правильними відповідями гіперпосиланням.
  6. Загальне налаштування тесту.

Робота зі створення таких тестів для самопере­вірки кропітка, потребує багато часу,  але  ефект від їх застосування досить вагомий. У ході експерименту виявили не тільки підвищену зацікавленість предме­том, але й покращення рівня їх навчальних досягнень

Створення тестів у програмі easyQuizzy

Серед великої кількості програм для створення тестів мені сподобалася програма  easyQuizzy. Вона виявилася простою  у роботі над створенням завдань для контролю знань та під час самого тестування. Недоліків у її роботі я не помітила. Багато «плюсів» можна поставити на користь даної програми: простота; можливість складання тестів на одиночний вибір, на множинний вибір та на вписування відповідей; під час тестування вона не потребує встановлення спеціального ПЗ на комп’ютер, оскільки діє як самостійний додаток незалежно від ОС. Це дає можливість створювати тести будь-якої складності. Досить просто вона працює не лише з текстом, а й з ілюстраціями. Для цього просто необхідно перенести мишкою ілюстрацію у поле програми під час створення тесту. Її доцільно використовувати на  уроках для швидкого опитування та для підсумкового контролю знань, а також для самоосвіти.

У своїй роботі над створенням тестів можна керуватися  рекомендаціями, спрямованими на підвищення ефективності використання комп'ютерних тестових технологій на уроках:

1) тренувальні комп'ютерні сеанси з використанням завдань, подібних контрольним, слід проводити без жорсткого обмеження часу, а контрольні – обмежувати;

2) якість вимірювання прямо залежить від кількості тестових завдань, оскільки кожне завдання дозволяє оцінити знання окремого інформаційного блоку навчальної дисципліни; завдань потрібно стільки, щоб повно відобразити основний зміст діагностованого обсягу знань;

3)  тест повинен складатися з мінімальної кількості завдань, достатніх для повного визначення рівня навчання;

4) завдання в тесті повинні бути впорядковані за зростанням рівня складності;

5) оцінку результатів тестування краще робити за дванадцятибальною шкалою;

6) у практику   комп'ютерних  тестувань ширше  впроваджувати  елементи психологічного розвантаження, що дозволяє значно продовжити час сеансу, уникнути ефекту «рівної дороги» і тим самим підняти рівень надійності вимірювань;

7) тільки коректні, грамотні, цікаві питання й ситуації можуть викликати в учня прагнення відповісти, а не підібрати відповідь.

СПИСОК  ВИКОРИСТАНИХ  ДЖЕРЕЛ

  1. Аванесов В. С. Композиция тестовых заданий. Учебная книга.3 изд., доп. – М.: Центр тестирования, 2002 г. – 240с.
  2. Адаптивное тестирование : учеб.-метод. пос. / [Н. М. Опарина, Н. Г. Полина, Р. М. Файзулин,  И. Г.Шрамкова]. – Хабаровск, 2007.– 95с.
  3. Башмаков   А.   И.,  Башмаков   И.   А.   Разработка  компьютерных учебников и обучающих систем. – М.: Информационно-издательский дом «Филин», 2003.–616 с.
  4. Білоусова  Л.  І.  Потенціал комп'ютерного  тестування   /  Л.  І. Білоусова //Вісник ТІМО. – 2008. – №10. – С. 40–44.
  5. Булах І. Є.  Створюємо якісний тест:  навч. посіб. / І. Є.  Булах, М.  Р.Мруга. –К.: Майстер-клас, 2006 – 160 с.
  6. Гавриленко І. М. Соціологічний моніторинг і діагностика в освіті / І. М. Гавриленко // Освіта і управління. – 1998. – №2. – Т.2. – С.7 – 9.
  7. Моніторинг якості освіти: становлення та розвиток в Україні: Рекомендації з освітньої політики/ [підзаг. ред. О. І. Локшиної]. – К.: ― К.І.С, 2004. – 160 с.
  8. Поддубный А.  В. Методические  основы разработки и использования педагогических тестов/ Поддубный А. В., Панина И. К., Ащепкова Л.Я.

easyQuizzy  [Електронний ресурс] // Офіційний сайт. – Режим  доступу до ресурсу: http://eassyquizzy.com

Переглядів: 289 | Додав: admin | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
» Архів записів

» Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Copyright MyCorp © 2016